Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

11 Ekim 2023 Çarşamba

Hazan şiirleri ve güz şarkıları

Şairler tabiata ait unsurları; baharı, yazı, güzü kışı çok kullanmış ve mevsimler ile insan hayatını özdeş ifade etmeye çalışmışlardır.  Gözlemledikleri tabii güzellikleri, şairane bir uslüb ile şiirlerine yansıtmışlardır. 

Bu benzeyişler ile insanın doğumu, gençliği, yaşlılığı ve ölümü yanında, insanın neş'e ve hüzün hallerini de şiir severlere ve bestekârlara serd etmişlerdir.

Kimi zaman ilkbaharı, gül ve bülbül ilşkilerini aşık ve maşuk, hasret ve vuslat çerçevesinde kaleme almışlardır.

Kimi zaman ise güz mevsiminde sararmış yaprakları, rüzgârların savurduğu kuru yaprakları hayatın  kavurduğu insan tipi ile özdeşleştirerek şiirsel uslüb ile ifade etmişlerdir.

Ve bir çok bestekâr bu şiirleri besteleyerek san'at hayatımıza kültür dağarcığımız ikrâm etmişlerdir.

Aşağıda şâirlerin şiirlerden bestelenmiş şarkıları yer alıyor...Buyrunuz...

Beste:Amir Ateş
Güfte Nükhet Ulaştır
Makam:Muhayyerkürdi

Sevenler hep ağlarmış
Yanar bağrın, dağlarmış
Çiçekler yas bağlarmış
Eylül akşamlarında
Sevenler hep ağlarmış
Yanar bağrın, dağlarmış
Çiçekler yas bağlarmış
Eylül akşamlarında
Ne olursun kal, gitme
Beni sevginden etme
Sana hasret bekletme
Eylül akşamlarında
Ne olursun kal, gitme
Beni sevginden etme
Sana hasret bekletme
Eylül akşamlarında
Bütün yapraklar soldu
Gönüller özlem doldu
Gidenler dönmez oldu
Eylül akşamlarında
Bütün yapraklar soldu
Gönüller özlem doldu
Gidenler dönmez oldu
Eylül akşamlarında
Ne olursun kal, gitme
Beni sevginden etme
Sana hasret bekletme
Eylül akşamlarında
Ne olursun kal, gitme
Beni sevginden etme
Sana hasret bekletme
Eylül akşamlarında



Beste-Güfte:Mustafa Ünal Yılmazer 
Makam:Hüzzam 
Usûl: Semâî 

Sonbaharda, yoksa bir kışda mı kaldı gönlüm, 
Yoksa senin yüzünden yasta mı kaldı gönlüm. 
Hayâlimde ne varsa, bil ki mâziye gömdüm, 
Gözlerimde bu yaşlar, hâtırandır sevgili. 
Şimdi her neye baksam, sanki senin izin var, 
Sokaklarım karanlık, yanmıyor ki lambalar. 
Sustu yine şarkılar, çalmadı taş plaklar,        Gözlerimde bu yaşlar, hâtırandır sevgili. 

Beste-Güfte: Arif Sami Toker
Makam: Muhayyerkürdi
Usül: Düyek 

Hazan oldu kalbimde sarardı geçti bahar 
Yaprak yaprak döküldü yaşayan hatıralar 
Bu aşk tükense bile izi hiç silinmiyor 
Kalbimde kanar durur sızlar derin yaralar 
Yaprak yaprak döküldü yaşayan hatıralar


Beste-Güfte: Şekip Ayhan Özışık
Makam: Nihavend
Usül: Düyek

Yine Hazan Mevsimi Geldi Yine Yapraklar Rüzgarların Peşi sıra gidecek 
Yine deli gönlüm,  Yine Bu Mevsimde  Hicranını Yalnız başına çekecek, hüsranını yalnız çekecek 
Geleceksin belki de o zaman Ne O Yapraklar Ne o rüzgar Ne ben olacağım 
Yine deli gönlüm, Yine Bu Mevsimde Hicranını Yalnız başına çekecek, hüsranını yalnız çekecek.

Beste: Suphi Ziya Özbekkan
Güfte: Ahmet Haşim
Makam: Kürdilihicazkâr

Bir gamlı hazânın seherinde
Isrâra ne hâcet yine bülbül?
Bil, kalbimizin bahçelerinde
Cân verdi senin söylediğin gül!

Savrulmada gül şimdi havâda,
Gün doğmada bir başka ziyâda...
Bil, kalbimizin bahçelerinde
Cân verdi senin söylediğin gül!


Beste: Selahattin Pınar
Güfte: Yahya Kemâl Beyatlı
Makam: Bayâti

Kalbim yine üzgün seni andım da derinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden!
Üzgün ve kırılmış gibi en ince yerinden
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden!

Senden boşalan bağrıma göz yaşları dolmuş! 
Gördüm ki, yazın bastığımız otları solmuş
Son demde bu mevsim gibi benzim de kül olmuş 
Geçtim yine dün eski hazan bahçelerinden
                                        

Beste: Cevdet Çağla
Güfte: Rüştü Şardağ
Makam: Kürdilihicazkâr

Nur salkımısın, gül ki bahar bahtına yansın 
Sen başka ziya, başka hayal, başka zamansın 
Cansın, cana kansın, aranan bir heyecansın 
Sen başka ziya, başka hayal, başka zamansın.

Beste: Avni Anıl
Güfte: Dr.Hüsamettin Olgun
Makam: Nihavend

Bir Eylül getirdi sevgini bana 
İçime ateş düştü ki sorma! 
Yılardır açmayan gönül çiçeğim 
O sefer bir açış açtı ki sorma 

Yaklaşınca her yıl hala titrerim 
Sevmek zamanına Eylül'dür derim 
O Hazan gözlerim hüzün yerine 
Öyle bir sevinci seçti ki sorma! 

Susayan yüreğim suyun yerine 
Bir kadeh sevgiyi içti ki sorma! 
Yaklaşınca her yıl hala titrerim 
Sevmek zamanına Eylül'dür derim

 


Beste: Kutlu Payaslı
Güfte: Dr. Bekir Mutlu
Makam: Muhayyerkürdi

Sen nisansın daha, ben sarı eylül
Sen goncasın açan, ben kuruyan gül 
Sen alev alevsin, ben savrulan kül 
Saçıma ak düştü, yüzüme yıllar 
Bahar sende kalsın, bende acılar 
Gidenler dönmez hiç, beni bekleme
Kalmasın hâtıram, resim isteme 
Elvedâ diyorsun, sakın gel deme 
Saçıma ak düştü, yüzüme yıllar 
Bahar sende kalsın, bende acılar .


Beste-Güfte: Selim Öztaş
Makam: Kürdi

İnanki ağlamadım Hüzünlüyüm sadece 
Gözlerimdeki nemler çığ gibi Yağar böyle her gece 
Güz gülleri gibiyim Hiç bahar yaşamadım 
Ya sevmeyi bilmedim yıllarca Ya sevince geç kaldım 
Şimdi delicesine Sevmek istesem bile 
Sonbahar sisi çökmüş üstüme Sevincim buruk yine 
Güz gülleri gibiyim Hiç bahar yaşamadım 
Ya sevmeyi bilmedim yıllarca Ya sevince geç kaldım


Beste: Yıldırım Gürse
Güfte: Erhan Yurdaer
Makam: Muhayyerkürdi

Düşen bir yaprak görürsen beni hatırla demiştin 
Biliyorsun seni ben sonbaharda sevmiştim 
Her sonbahar gelişinde sarı sarı yapraklarla 
Kuru dallar arasında sen gelirsin aklıma 
Rüzgarla düşen yapraklar daima senin hayalin 
Yine bir sonbaharda döneceksin sen bana 
Her sonbahar gelişinde sarı sarı yapraklarla 
Kuru dallar arasında Sen gelirsin aklıma



Beste-Güfte: Şekip Ayhan Özışık
Makam: Nihavend

Yine Hazân Mevsimi Geldi 
Yine Yapraklar Rüzgarların Peşi Sıra Gidecek 
Yine Deli Gönlüm Yine Bu Mevsimde 
Hicrânını Yalnız Başına Çekecek Hüsrânını Yalnız Çekecek 

Geleceksin Belki De O Zaman Ne O Yapraklar, Ne O Rüzgar 
Ve Ne Ben Olacağım 
Yine Deli Gönlüm Yine Bu Mevsimde 
Hicrânını Yalnız Başına Çekecek Hüsrânını Yalnız Çekecek.