Yahyâ Kemâl Beyatlı, 1884 tarihinde Üsküp'te dünyaya gelmiştir. Meşhur divan şairi Leskofçalı Galib 'in yeğeni olup, asıl adı Ahmed Agâh; Türk şair, yazar, mütefekkir, siyasetçi ve diplomat, 1958'de Hakka yürümüş...
★
Yahyâ Kemâl Beyatlı şiir için şöyle der; “şiir kalpten geçen bir hâdisenin lisan hâlinde tecelli edişidir. Düşündüklerimizi vezinle ve lisanla ifâde edişimiz şiir değildir. Bir mısranın şiir olup olmadığı gayet âşikârdır. Derunî ahenk ile ifâde edilmişse şiirdir. Fakat duyulmaksızın yalnız vezin ve lisan mümaresesiyle söylenen söz şiir olamaz.” (1).Yahyâ Kemâl Beyatlı, aruz vezni ile şiirlerini kaleme almış, Türk mûsîkisi nazariyatına da hâkimiyeti onun şiirlerine mûsîki nağmeleri tadı vermiştir.
Beyatlı'nın elliden fazla şiiri farklı bestekârlar tarafından bestelenmiş, Münir Nurettin Selçuk ile de güftekâr bestekâr ikilisi oluşturmuşlardır.
Beyatlı'nın elliden fazla şiiri farklı bestekârlar tarafından bestelenmiş, Münir Nurettin Selçuk ile de güftekâr bestekâr ikilisi oluşturmuşlardır.
Bestelenen şiirleri mûsîki ve şiir uyumu açısından güfte değeri yüksek şiirlerdir.
Çok bilinen bestelenmiş şiirlerinden bir kaçı:
Rindlerin Ölümü, Aziz İstanbul, Endülüs’te Raks, Yeniçeriye Gazel, Aheste Çek Kürekleri, Körfez’deki dalgın suya bir bak ...Münir Nurettin Selçuk tarafından bestelenmiş olan "Dönülmez akşamın ufkundayız vakit çok geç (Rindlerin Akşamı)" eseri çok sevilen bir Segâh eserdir, güftesi şöyle:
Ah, dönülmez akşamın ufkundayızVakit çok geçBu son fasıldır ey ömrümNasıl geçersen geçBu son fasıldır ey ömrümNasıl geçersen geçCihana bir daha gelmek hayal edilse bileAvunmak istemeyiz böyle bir teselliyleAh, geniş kanatları boşlukta simsiyah açılanVe arkasında güneş doğmayan büyük kapıdanGeçince başlayacak bitmeyen sükün bu geceBurulba karşı bu son bahçelerde keyfince AhYa aşk içinde harap olYa şevk içinde gönülYa lale açmalıdır göğsümüzde, yahut gülYa lale açmalıdır göğsümüzde, yahut gülAh, dönülmez akşamın ufkundayız, vakit çok geç
★
Yahyâ Kemâl'in bir diğer şiiri "Körfez’deki dalgın suya bir bak göreceksin" olarak bildiğimiz beste...
Bahis konusu körfez, İstanbul'da Mihrabat korusu yakınındaki Kanlıca körfezi olsa gerek.... Mehtablı gecelerinde mehtâba çıkılması; Boğaziçi gezileri, sandal sefâları, mûsîki ve muhabbet üzere meşk...
Nihavend makamında Türk Aksağı usulündeki bu şarkının bestesi Osman Nihat Akın'a, güftesi Yahyâ Kemâl Beyatlı'ya ait.
Geçmiş Yaz – Yahyâ Kemâl
Bahis konusu körfez, İstanbul'da Mihrabat korusu yakınındaki Kanlıca körfezi olsa gerek.... Mehtablı gecelerinde mehtâba çıkılması; Boğaziçi gezileri, sandal sefâları, mûsîki ve muhabbet üzere meşk...
Nihavend makamında Türk Aksağı usulündeki bu şarkının bestesi Osman Nihat Akın'a, güftesi Yahyâ Kemâl Beyatlı'ya ait.
Geçmiş Yaz – Yahyâ Kemâl
Rüya gibi bir yazdı. Yarattın hevesinleHer anını, her rengini, her şi’rini hazdanHala doludur bahçeler en tatlı sesinleBir gün bir uzak hatıra istersen o yazdanKörfez’deki dalgın suya bir bak, göreceksinGeçmiş gecelerden biri durmakta derindeMehtab … iri güller… ve senin en güzel aksinVelhasıl o rüya duruyor yerli yerinde...
★
Yahyâ Kemâl'in "İstanbul'u Fetheden Yeniçeriye Gazel" şiiri, Münir Nureddin Selçuk tarafından bestelenmiş:Vur Pençe-i Âlî`deki şemşîr aşkınaGülbang-ı âsmânı tutan pîr aşkınaEy leşker-i müfettihü`l-ebvâb vur bugünFeth-i mübîni zâmin o tebşîr aşkına
Vur deyr-i küfrün üstüne rekz-i hilâl içünGelmiş bu şehsüvâr-i cihângîr aşkına
Düşsün çelengi Rûm`un, eğilsün ser-i FirenkVur Türk`ü gönderen yed-i takdîr aşkına
Son savletinle vur ki açılsın bu sûrlarFecr-i hücûm içindeki tekbîr aşkına
★
“Çok insan anlayamaz eski mûsıkîmizdenVe ondan anlamayan bir şey anlamaz bizden.”
Dileriz ki, bir ölçü ve aheng üzere yaratılmış âlemde, gönül iklimi şiir ve mûsîki tadında huzur ve huşuya doysun...
__________
1)Beyatlı, Y.K.,1971. Edebiyata Dair. İstanbul: Yahya Kemâl Enstitüsü Yayınları.
1)Beyatlı, Y.K.,1971. Edebiyata Dair. İstanbul: Yahya Kemâl Enstitüsü Yayınları.