29 Şubat 2024 Perşembe

Su testisi su yolunda...

Whatsapp ile Paylaş

Bir metinde ulemadan biri için şöyle şehadet edildiğini okumuştum:
"Ahvâli, akvâli ve ef'âli müstakîm idi."
(Hâlleri, sözleri ve işleri dosdoğruydu.)
Evet şehadet önemlidir, hani ceset dünyadan ukbaya uğurlanırken, namazı kılındıktan sonra imam efendi sorar ya cemaate:
-Nasıl bilirdiniz ?
Cenaze namazına katılanlar hep bir ağızdan:
-İyi bilirdik, derler ya !
Cemaatin, merhumu hayatta iken tanıyanların, onu bir ömür yakından/uzaktan tanıyanların şahitliğine başvurulur ya !

Hakkı olan varsa helâllik istenir ya !

"Ahvâli, akvâli ve ef'âli müstakîm idi." denilmesi uğurlanırken meyyit içün önemli tabi...cemaatten bir kısmı suskun kalır belki, bir kısmı da "iyi bilirdik" demek adetten olduğu içün öylesine der belki...
Üç günlük dünyada oyun-oynaş, yalan-dolan, ayak oyunları, bizans oyunları, yüze gülüp arkadan aleyh faaliyetler, çıkar içün kırk takla atmak, sahtekârca hâl ve gidiş, kırmak-dökmek, soymak-sövmek, fitne-fücur-fesat, hak-hukuk tanımazlık, gasp-kul hakkı, zulüm, kibir, dedikodu, kıskançlık gibi şeytani "ahvâl, akvâl ve ef'âl" ile ömrünü tüketen/harcayanlara nasıl şehadet edilecek peki !

Ya da "müstakîm" (dosdoğru) olmayan kişiye, törende usulen iyi bilirdik/müstakîm idi denildiğinde "yalancı şahitlik" derekesine düşülmüş olunmuyor mu ?  
Dünya hayatı ekme, ukba ise biçme yeridir.:.ne ekerseniz onu biçersiniz.
Nasıl yaşarsanız öyle ölür ve nasıl ölürseniz öyle dirilirsiniz.”

Ey îmân edenler! Allah’tan korkun ve herkes, yarına ne hazırladığına baksın. Allah’tan korkun, çünkü Allah, yaptıklarınızdan haberdardır. Allâh’ı unutan ve bu yüzden Allâh’ın da onlara kendilerini unutturduğu kimseler gibi olmayın. Onlar yoldan çıkan kimselerdir.” (Haşr sûresi, 18,19)

Kıyamet ve diriliş, kişinin dünya hayatındaki yaşantısına göre tecellî edecek.... ya “Yüzler vardır ki, o gün ışıl ışıl parıldayacaktır.” (Kıyâme suresi, 22) buyruğu tecelli edecek, ya da “Yüzler de vardır ki, o gün buruşacaktır.” (Kıyâme sûresi, 24) buyruğu tecelli edecektir.
"Ahvâl, akvâl ve ef'âlimiz müstakîm, ahir ve akibetimiz  hayr ola" niyâzı ile...